ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΡΙΓΩΣ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΤΡΙΑ ΑΣΗΜΙΝΑ ΧΑΣΑΝΔΡΑ

 

Δώστε μας ένα σχόλιο πώς οι σκέψεις εξωστρεφείς βοηθούν το αναγνωστικό σας κοινό για παράδειγμα οι συνεντεύξεις σας

Να αφήσουν μια κενή σχεδόν σελίδα στην οποία να αναφέρεται: «Αν θέλετε να δημοσιεύσετε εδώ τα ποιήματά σας, μεταφέρετε χρήματα στο λογαριασμό μου». Το διάβασα πρόσφατα και γέλασα πολύ. Με λίγα λόγια: να γράφετε ποίηση για να απολαμβάνετε τη ζωή ή αλλιώς να απολαμβάνετε τη ζωή για να γράφετε ποίηση.

Πείτε μας για ένα project στην ελληνική ποιητική κοινότητα που θα θέλατε να κάνετε

Θα ήθελα να δημιουργήσω ένα καφέ στην άκρη της πόλης, ένα σημείο συνάντησης με ποιητικές αναγνώσεις, θεατρικά αναλόγια, εκθέσεις ζωγραφικής. Όλα αυτά με ημίφως – νύχτα, μέρα – και με τα ανάλογα εδέσματα.

Μοιραστείτε μαζί μας την εμπειρία της ποιητικής εργασίας σας και πώς αυτή βοηθάει το οικείο περιβάλλον σας

Όταν φτάσεις κοντά στην ποίηση και την καταλαβαίνεις αλλάζει η αντίληψή σου για τα πράγματα. Γίνεσαι αισθαντικός, ευγενής, ερωτικός, ελεύθερος.

Ποια  ήταν η καλύτερη λύση σε ένα συγγραφικό πρόβλημα που είχατε  και πείτε μας για αυτό

Στην πρόσφατη ποιητική συλλογή μου, Νυχθημερόν, ήθελα να αξιοποιήσω ναυτικούς όρους όπως, αγάντα και ημερολόγιο καταστρώματος. Οι ναυτικοί όροι είναι ένα άνοιγμα προς την ηλεκτρισμένη πόλη, όχι όπως έγραψε γι’αυτήν ο ποιητής Γιάννης Κοντός, αλλά όπως περνάει μέσα από τις οθόνες μας η σύγχρονη πανδημία, αλλά και της γενικότερης κρίσης με την έννοια του «αναγκαίου καιρού». Βρήκα τον τρόπο να το εκφράσω όταν είδα την παράσταση «Τέλος» του Σάμουελ Μπέκετ με τον ηθοποιό Δημήτρη Καταλειφό να λέει: «Δεν μπορώ να συνεχίσω, θα συνεχίσω»

Τα συγγραφικά σας προσόντα και ο λεκτικός σας πλούτος σας βοήθησαν για παράδειγμα στην επιστήμη σας και πώς αυτό λειτούργησε;

Σκέφτομαι συχνά τους στίχους του Μανόλη Αναγνωστάκη: “Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις. / Να μην τις παίρνει ο άνεμος”. Μέσα από αυτό το εργαστήρι σκέψης τόσο η εκπαιδευτική όσο και η ερευνητική διαδικασία μετατρέπεται στη ζωή μου σε μια αναμέτρηση με τη σιωπή, για να αναδειχθούν οι λέξεις που θα οδηγήσουν στην κάθαρση.

Πώς αποφύγατε τα εμπόδια –εάν υπήρξαν- στο βαθμό που η ποίηση σας να μην γίνει ακατάληπτη;

Μέσα από τη ζύμωση με την καθημερινότητα. Με αυτοσαρκασμό.

Πείτε μας για το συγγραφικό χρόνο του κάθε βιβλίου σας

Κάθε βιβλίο μου κυοφορείται, ερήμην μου, για κάποιο χρόνο και μετά προκύπτει αβίαστα, όταν ο πόνος έχει περάσει.

Επίσης για το επόμενο βιβλίο σας ένα σχολιασμό σε πρώτη παγκόσμια:

«Συν Αθηνά και χείρα κίνει» ή αλλιώς «σπευδε βραδέως».

 

Αγαπητή φίλη Μαριγώ Αλεξοπούλου ας είναι η ποίηση ετούτο τον καιρό βάλσαμο και σας ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

 

Η Μαριγώ Αλεξοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1976. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Master of Philosophy (M.Phil) και διδακτορική διατριβή (Ph.D) στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης.Έχει διδάξει αρχαία ελληνική γραμματεία σε ελληνικά πανεπιστήμια (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου 2004-2007 και Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο 2005-). Εργάζεται ως φιλόλογος στη Σχολή Μωραΐτη από το 2015. “Ο νόστος στην αρχαία ελληνική τραγωδία” αποτελεί το θέμα με το οποίο ασχολήθηκε στη διατριβή της και στη μονογραφία της (τίτλος: Το θέμα της επιστροφής στην πατρίδα στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία: Ο Νόστος των επικών ηρώων).

 

ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ /ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΑ

Α. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ

Αλεξοπούλου Μαριγώ Ποιο γρήγορα απ’ το φως, Αθήνα (Κέδρος, 2000)

— Ποια μέρα λείπει, Αθήνα (Κέδρος, 2003)

—Το φθονόμετρο, Αθήνα (Κέδρος, 2006)

—Τ’ αστέρια πάνε στη σειρά, Αθήνα (Κέδρος, 2008)

— The theme of returning home in ancient Greek literature. The nostos of the epic heroes Lewiston, NY: (2009, Edwin Mellen Press)

—Προ φαρμακείας εποχή, Αθήνα (Γαβριηλίδης 2012)

—Το μπλε βιβλίο (Μεταίχμιο, 2015)

— Νυχθημερόν (Πόλις, 2020)

— Καλημέρα εβδομάδα, Αθήνα (2017)

 

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα:

 

Ο γύρος του χρόνου με ποιήματα, Μεταίχμιο (2019)  

Τα ποιήματα του 2015, Κοινωνία των (δε)κάτων (2015)
Ανθολογία ποιητικών διαλόγων, Εκδόσεις Γκοβόστη (2015)
Ημερολόγιο 2012: Η δική μας Ελλάδα, Εκδοτικός Οίκος Α. Α. Λιβάνη (2011)
Hellenica: Το καινούργιο εντός ή πέραν της γλώσσας: Ανθολογία νέων Ελλήνων ποιητών, Γαβριηλίδης (2009)
Τα ποιήματα του 2008, Κοινωνία των (δε)κάτων (2009)
Άγονη γραμμή, Athens Voice (2008)
Τα ποιήματα του 2006, Κοινωνία των (δε)κάτων (2007)

Κριτικογραφία

Περίπατοι στον κήπο για δύο [Πόλυ Μαμακάκη, Περίπατοι στον κήπο για δύο], frear.gr, 19.2.2014

Ο ιππότης της Μάνης [Η Μάνη στα αρχεία της Βενετίας (1570 – 1572 και 1692 – 1699) και ο ιππότης Λιμπέριος Γερακάρης (1689 – 1711)], “Η Αυγή”, 18.8.2013

Και πάλι η τραγωδία [Όψεις και θέματα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας], “The Athens Review of Books”, τχ. 41, Ιούνιος 2013

Βαθέος γήρατος [Γιάννης Βαρβέρης, Βαθέος γήρατος], Περιοδικό “Τα Ποιητικά”, τχ. 4, Δεκέμβριος 2011

Ταξίδι στην Οδύσσεια [Γρηγόρης Βασδέκης, Θείο δράμα και μητριαρχία στην “Οδύσσεια”], “Η Αυγή”, 9.10.2011

A room of one’s own: η θηλυκή ματιά, η εξομολόγηση μιας Ελένης [Μαριγώ Αλεξοπούλου, Το φθονόμετρο], www.e-poema.eu, τχ. 1, Νοέμβριος 2006

 

Β. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ – ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ

‘The theme of the return and the mythological concept of the nostimon hemar‘.

‘The New Griffon 6’, a Gennadius Library Publication 2003.

 

Nostos and Death in Greek Tragedy’, in (edd.) D. Naoum, G. Muskett and M. Georgiadis, Cult and Death, Proceedings of the Third Annual Meeting of Postgraduate Researchers, The University of Liverpool, May 2002, Liverpool Interdisciplinary Symposium in Antiquity (Liverpool: Archaeopress, 2004)

 

‘The absent hero in Euripides, Godot and Anagnostaki’. Κριτική journal 6 (November

2004).

 

‘Nostos and the impossibility of a return to the same from Homer to Seferis’. New Voices in Classical Reception Studies, Issue 1, 2006.

 

The theme of returning home in ancient Greek literature. The Nostos of the epic heores, a monograph published by Edwin Mellen Press, May 2009.

῾ Ὁ Πλατωνικός ἔρως στὸ Συμπόσιον᾽ εκδ. Δόμος, 2010, ομιλία που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος MEGARON PLUS

 

Christus Patiens and the reception of Euripides’ Bacchae in Byzantium’. The Classical Reception Theory and Practice, vol.1 published  by the Institute of Classical Studies in London under the general editorship of Professor John North, 2013.

 

‘Homecoming (nostos), theme of, in Greek Tragedy’, a contribution in the work: The Encyclopedia of Greek Tragedy edited by Hanna Roisman published by Wiley-Blackwell, 2014.

 

Παραστασιογραφία:

 

Αλεξοπούλου Μαριγώ, Φθονόμετρο, Ιανός, 2006

ηθοποιοί: Ιπποκράτης Δελβερούδης, Γιώργος Τσούλαρης, Δάφνη Καμμένου, Στεφανία Γουλιώτη

σκηνοθεσία: Όλια Λαζαρίδου

 

Αλεξοπούλου Μαριγώ, Οι νύχτες μακριά σου,  Θέατρο Εξαρχείων, 2009

ηθοποιοί: Κωστής Καλλιβρετάκης, Δαυίδ Μαλτέζε και Σοφία Μαραθάκη. Τη μουσική σύνθεση: Λεωνίδας Μαριδάκης

επιμέλεια κίνησης: Ζωή Χατζηαντωνίου.

σκηνικά και τα κοστούμια: Εύα Μαραθάκη και Ινώ Βαρβαρίτη

φωτισμοί: Μελίνας Μάσχα.

σκηνοθεσία: Πέτρος Αλατζάς

Αλεξοπούλου Μαριγώ, Καλημέρα εβδομάδα, Θεατρικό Αναλόγιο, 2017